JE HOEFT GEEN STEVE JOBS TE ZIJN OM TE ONDERNEMEN IN JE JOB

Waarom elke organisatie intrapreneurs nodig heeft

Wil je dat je organisatie beter om kan met de huidige onzekere en snel veranderende tijden? Dat de bedrijfsresultaten niet enkel afhangen van een toevallige geniale ingeving van één iemand? Dan is het hoog tijd om mensen aan te moedigen om zich ondernemend op te stellen op de werkvloer.

Werk is vandaag fundamenteel anders

Vroeger gebeurde ondernemen vooral aan de hand van causation: er is een probleem en dat gaan we oplossen. Je vertrok van een oorzaak (punt A) en je bedacht het gevolg (punt B). Er werd een strategie uitgedacht om dat doel te bereiken. En iedereen wist duidelijk wat die moest doen. De stip aan de horizon (punt B) gaf richting en duidelijkheid.

 Alleen… houdt dat doordachte masterplan geen rekening met veranderingen. En ja, we leven vandaag in een wereld die snel verandert, volatiel en onzeker is. Een pandemie, oorlog of doorbraak in technologie gooit al eens roet in het eten, om maar iets te noemen.

Denk maar aan hoe artificial intelligence zoals ChatGPT of DALL-E hele sectoren in rep en roer zet, waarbij jobs op het spel staan. Dan blijkt het netjes uitgestippelde, lineaire plan plots helemaal niet meer te werken. Oei, wat nu?

FOCUS OP AUTONOMIE EN ZELFLEIDERSCHAP

 

Als de tijden veranderen, dan verandert ook de manier waarop we werken. Dat heeft implicaties voor hoe we leren en groeien

Als de tijden veranderen, dan verandert ook de manier waarop we werken. Dat heeft implicaties voor hoe we leren en groeien.

Want als de toekomst onzeker is en resultaten niet makkelijk te voorspellen zijn, dan wordt het extra belangrijk om wendbaar te zijn. Lees: medewerkers willen en moeten inzetbaar blijven. 

Dat verklaart meteen de huidige hype rond zelfverbetering. Organisaties zetten keihard in op zaken als autonomie en zelfgestuurd leren, omdat ze willen dat hun medewerkers mee zijn én blijven. Op zich is dat een goede zaak: mensen actief laten groeien en evolueren. En dan komt er een maar

Er is natuurlijk de (on)maakbaarheid van ons brein. Bij How’s Work kijken we dus met argusogen naar die hype. Vanuit onze wetenschappelijke achtergrond en kennis over neuroplasticiteit, weten we dat ‘werken aan jezelf’ grenzen heeft.

Van causation naar effectuation

Het is dus zeker niet zo simpel als: “We bestellen even een opleiding voor onze medewerkers om van punt A naar punt B te geraken.” Die top-down aanpak werkt des te meer niet omdat bij leren de ‘waarom’ belangrijk is: als het eigenlijk niet relevant is voor jou, ga je er moeilijker iets uit opsteken. En belangrijk om te weten: leren gebeurt niet enkel in een ‘klaslokaal’ met 4 muren. Je kan elke dag leren, daar hoef je geen formele opleiding voor te volgen.

Laat mensen liever zelf in de driver’s seat van hun job en ontwikkeling zitten. Dat is waar intrapreneurship om draait: mensen die ondernemen binnen hun werk. Zelf aan de slag gaan met de middelen en mogelijkheden die er nu al zijn, in plaats van te focussen op die onbereikbare stip aan de horizon. Inzetten op kleine acties met mogelijks een grote impact. 

 Kortom: in een onzekere wereld is het interessanter om te focussen op die ‘effectuation’, en niet op de gekende causation.

Ondernemerschap on the job

Je hoeft dus geen Steve Jobs te zijn om een ondernemer te zijn. Ook in je eigen job kan je ondernemen. Organisaties die dat idee omarmen en hun medewerkers aansporen om die intrapreneurial rol op te nemen, zijn het meest futureproof. Want de toekomst is en blijft onzeker, maar je boekt meer resultaten met een wendbare workforce die zichzelf kan (en mag) sturen. 

Je hoeft dus geen Steve Jobs te zijn om een ondernemer te zijn. Ook in je eigen job kan je ondernemen. Organisaties die dat idee omarmen en hun medewerkers aansporen om die intrapreneurial rol op te nemen, zijn het meest futureproof.

Enkele voorbeelden van wat dat inhoudt:

  • Een intrapreneur begint met de middelen die hij/zij/hen zelf in handen heeft, in plaats van te wachten op de ideale omstandigheden. Actie, geen reactie.
  • Een intrapreneur neemt berekende risico’s en durft fouten te maken, maar weet ook perfect wanneer het tijd is om op te geven.
  • Een intrapreneur bouwt een netwerk uit waar die beroep op kan doen om zelf te groeien in kennis en vaardigheden, en om impact te maken.
  • Een intrapreneur kan snel schakelen bij onverwachte gebeurtenissen en probeert uitdagingen om te zetten naar kansen.

Klinkt goed, niet? Bij deze een warm pleidooi om te kiezen voor een duurzame aanpak, waarbij je iederéén aanmoedigt om het ondernemerschap vast te pakken. En geloof ons: je bent binnen de kortste keren overtuigd dat élke organisatie nood heeft aan intrapreneurship. 


Tip: How’s Work kan zowel leidinggevenden helpen om hun team te empoweren, als je medewerkers zelf een deep dive bieden in intrapreneurship.

UP-TO-DATE BLIJVEN ROND DEZE TOPICS?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

onze events

Keep
In Touch