LEIDERSCHAP BIJ WERKDRUK &
STRESS

HET GESPREK AANGAAN OP 5 SLEUTELMOMENTEN

Werkdruk en stress kunnen een grote impact hebben op de teamsfeer, de leidinggevende en de organisatie, maar natuurlijk ook op de medewerkers zelf. Hun prestaties gaan er niet alleen op achteruit, ze krijgen vaak ook te maken met een verminderd gevoel van zelfwaarde en competentie. 

Uit onderzoek weten we dat hoe langer iemand wacht om deze zaken aan te kaarten, hoe moeilijker het wordt om het tij te keren. Daarom is het van cruciaal belang dat er op gezette tijden wordt gesproken over werkdruk en stress. En hierin spelen leidinggevenden een sleutelrol.

Maar waar begint én eindigt die rol als leidinggevende? Wanneer wordt werkdruk een probleem? Wat kan ik als leidinggevende doen om werkstress in de kiem te smoren? Wat wordt er van mij verwacht wanneer iemand in het team uitvalt? En hoe kan ik de werkhervatting zo vlot mogelijk begeleiden?

Tijdens de opleiding ‘Leiderschap bij werkdruk en stress’ komen leidinggevenden te weten hoe ze werkdruk en stress kunnen benaderen als waardevolle kansen voor groei en ontwikkeling. We staan stil bij de rol van de leidinggevende tijdens 5 cruciale sleutelmomenten en we zetten de theorie meteen om in de praktijk: een professionele acteur staat paraat om moeilijke gesprekken te oefenen.

Voor leidinggevenden die werkdruk en stress in hun team beter willen tackelen. Deze opleiding is iets voor jou als je een of meerdere van deze zaken opmerkt bij jezelf en/of je medewerkers:

 

  •       … je medewerkers kaarten zelf niet aan dat ze druk of stress ervaren.
  •       … je team blijft schijnbaar stoïcijns, tot het plotseling allemaal te veel is: de bom moet barsten vooraleer iets gezegd wordt.
  •       … het mentaal welzijn van je team staat op losse schroeven door stress of werkdruk.
  •       … het geeft jou als leidinggevende zelf stress als je denkt aan een drukke periode die eraan komt. 
  •       … je bent bang dat mensen binnen je team gaan uitvallen.
  •       … de werkdruk en stress spelen je team parten waardoor de productiviteit een deuk krijgt.
  •       … mensen slaan hun pauzes over om werk in te halen en/of ze halen hun deadlines niet.
  •       … je kan totaal niet inschatten hoe het gesteld is met de stressniveaus van je medewerkers.
  •       … je merkt dat sommigen meer opvliegend, gejaagd, vergeetachtig of prikkelbaar zijn dan anders. 
  •       … er worden (te) vaak e-mails en berichten gestuurd na de werkuren.
  •       … er zijn verzuchtingen binnen je team waar je simpelweg geen antwoord op hebt.
  •  … je weet zelf niet goed hoe je best omgaat met een collega die lang afwezig was.

Het programma van deze opleiding is opgebouwd uit 6 delen waarin de transfer van het geleerde steeds geborgd wordt.

Werkdruk en stress

Eerst duiken we in de (neuro)wetenschap: welke mechanismen schuilen er achter werkdruk en stress? En wat is de impact ervan op organisaties? Na een blik op je eigen stressniveau overlopen we vijf sleutelmomenten waarop jij als leidinggevende het verschil kan maken voor je team. Hier gaan we een voor een dieper op in.

Sleutelmoment 1: Werkdruk voorkomen

De werkdruk binnen de perken houden: makkelijker gezegd dan gedaan? Toch zijn er een aantal slimme manieren die ervoor zorgen dat je medewerkers minder druk ervaren. Verder gaan we dieper in op waar je rol als leidinggevende begint en eindigt op dit vlak.

Sleutelmoment 2: Werkdruk bespreken

Een strakke deadline helpt soms om iets snel en efficiënt gedaan te krijgen; het is als een duwtje in de rug. Dat noemen we dan gezonde werkdruk. Maar die kan ook ongezond worden. Wat is het verschil precies, en hoe zorg je voor de juiste balans? Je krijgt de juiste tools in handen om dit bespreekbaar te maken binnen je team.

Sleutelmoment 3: Werkstress bespreken

De eigenlijke workload en de druk die mensen ervaren, zijn twee verschillende zaken. Werkstress verschilt dus van persoon tot persoon. Wat zijn de signalen die je als leidinggevende kan oppikken om een kantelpunt te voorkomen? Met een professionele acteur oefenen we samen de typische “Hoe is ‘t?”-gesprekken.

Sleutelmoment 4: Begeleiding bij burn-out

Als iemand te lang in het rood gaat, is een burn-out soms een jammerlijk gevolg. Omdat dit een uitzonderlijke situatie is, is het ook niet zo gek dat je niet goed weet hoe je hier het beste mee omgaat. Je krijgt een handige leidraad en technieken aangereikt, waarmee je meteen aan de slag kan tijdens levensechte simulaties.

Sleutelmoment 5: Werkhervatting begeleiden

Na een burn-out laat je iemand niet ‘gewoon’ terug aan de slag gaan alsof er nooit iets is gebeurd. Je komt te weten hoe je zo’n terugkeer best voorbereidt, en we vertellen je alles over de meest voorkomende fouten in zo’n situatie. Met onze tips én dankzij oefeningen met een professionele acteur weet je achteraf perfect hoe je zorgt voor een vlotte re-integratie.

Persoonlijk actieplan

Nadat je alles te weten bent gekomen over werkdruk, -stress en werkhervatting, maken we concreet hoe jij hier nu verder mee aan de slag kan. Je vult een persoonlijk actieplan in, waar je na deze opleiding altijd kan op terugvallen.

De standaard duurtijd van deze opleiding is een hele dag. Afhankelijk van de doelstellingen, kan dit worden uitgebreid of aangevuld met extra modules.

Deze workshops worden georganiseerd voor groepen tot 12 personen om de interactiviteit te garanderen.

Deze opleiding wordt uitsluitend offline gegeven. 

Wij laten deze sessie graag aansluiten bij jouw organisatiecultuur en  doelstellingen. Daarom voorzien wij steeds een intakegesprek.

ONZE LEADERSHIP SESSIONS

04

ZET WERKGELUK CENTRAAL

Up-to-date blijven rond deze thema's?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Keep
In Touch