ZO GEEFT DE LIJN HET WELZIJN
VAN HUN WERKNEMERS EEN LIFT

BUSINESS CASE

De Vlaamse Vervoermaatschappij geeft elke dag opnieuw heel wat reizigers een lift. En achter de schermen zit het welzijn van de medewerkers van De Lijn ook in de lift. Daar zit How’s Work? voor wat tussen: tijdens de ‘Leiderschapsdagen’ stippelden we voor én samen met de leidinggevenden van De Lijn concrete welzijnsacties uit. Een slim idee, zeker als je weet dat buschauffeur al jarenlang een knelpuntberoep is.

 

KNELPUNTBEROEP? KEITOF BEROEP!

Natuurlijk werken er meer dan enkel buschauffeurs bij De Lijn. Van IT’ers tot controleurs en loketbedienden: voor elke job geldt er een andere context. Daarom brachten we álle 160 leidinggevenden samen, zodat alle doelgroepen tijdens onze workshops gecoverd waren. Geen one-size-fits-all aanpak dus.

Een ander belangrijk punt is de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Krijg je mensen aan het werk bij jouw bedrijf, dan wil je er ook voor zorgen dat ze blijven. Van een (knelpunt)beroep een keitof beroep maken, dat is alvast een goede stap in de juiste richting. Maar om mensen écht aan je team te binden, zet je naast plezier best ook in op tevredenheid, zinvolheid en engagement

 

2 dagen, 8 trainers, 160 leidinggevenden, ontelbaar veel learnings

Dus wat hebben we nu precies gedaan tijdens die Leiderschapsdagen! Enerzijds zetten we voor iedereen het theoretische kader uiteen op een interactieve, ludieke manier tijdens een keynote. Aan de hand van verhalen over onder andere Zinédine Zidane (inclusief beeldmateriaal van zijn beruchte kopstoot) en Jean-Claude Van Damme werden de vier dimensies van welzijn concreet gemaakt.

Anderzijds gingen we ook meer praktisch aan de slag. Dat betekende natuurlijk dat de grote groep van 160 leidinggevenden moest verdeeld worden in kleinere groepen. Om die te begeleiden, werden de dag voordien 8 interne trainers van De Lijn door ons ondergedompeld in welzijn op de werkvloer. Tijdens een toolbox meeting brachten ze eerst hun eigen welzijn in kaart, en achteraf werden ze klaargestoomd om hetzelfde te doen bij de groepen van leidinggevenden. We trainden de trainers, zeg maar, zodat ze zelf aan de slag konden met de toolbox. 

Eén onderdeel van de toolbox meeting is een oefening met iedereen samen: een analyse van de vier dimensies van welzijn. Wat gaat er goed, wat kan er nog beter? Door de verschillende leidinggevenden hiervoor samen te brengen, elk vanuit verschillende departementen, konden ze ook leren van elkaar. “Oh, jij doet dat (op die manier)? Interessant, dat kan ik ook eens proberen!” De social learning en ideation tijdens deze sessie werkt aanstekelijk. Er ontstaat meteen een grote drive om zaken aan te pakken en uit te proberen.

 

De feedback die we kregen van de leidinggevenden? De toolbox helpt hen om hun eigen rol netjes af te bakenen. Ze begrijpen ook beter welke concrete acties ze kunnen (en zullen!) nemen om in te zetten op welzijn in hun specifieke context en weten dat welzijn meer is dan plezier! Op die manier biedt de toolbox handvaten om het samenwerken een boost te geven: ze begrijpen beter waar je best op inzet.

EINDBESTEMMING: WELZIJN

Achteraf verzamelden we alle input en koppelden we deze terug bij De Lijn. Hiermee hebben ze een richtingaanwijzer om het welzijn van hun medewerkers een boost te geven. Na de Leiderschapsdagen zitten ze nu alvast op het juiste pad. Misschien wordt het nog een wilde rit, maar alle wegen leiden alleszins naar Wellbeing!


Kan jouw team ook een lift in de juiste richting gebruiken? We nemen jullie met plezier op sleeptouw. Stuur ons onderaan deze pagina een bericht, en je hoort snel van ons.

Benieuwd naar het vervolg?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

ONZE EVENTS