Het hybride werken heeft ook de manier waarop teams samen werken sterk veranderd. We hebben allemaal onze voorkeuren, doelen en verwachtingen. Een one-size-fits-all oplossing zit er dus niet in. De optimale manier van (hybride) samenwerken kan verschillen tussen teams, departementen en organisaties.
Net daarom is het belangrijk om over de juiste handvaten te beschikken om op gezette tijden de hybride teamwerking te evalueren en te optimaliseren. Want pas dan kunnen we als team de beste resultaten boeken.
En dat is exact het doel van deze toolbox; handvaten aanreiken om het hybride samenwerken in teams te optimaliseren. Met deze toolbox kan jij zelf aan de slag om de samenwerking in jouw team(s) te optimaliseren.
De kern van de toolbox bestaat uit een 4 oefeningen om de verwachtingen en mogelijkheden rond hybride samenwerken te bespreken en concrete actiepunten te bepalen op maat van jouw team.
Jij kent jouw team natuurlijk het best. Bepaal zelf welke actie jij wil ondernemen om het hybride samenwerken een boost te geven en zo te werken aan team empowerment!
Kies voor deze teamoefening wanneer je merkt dat de voorkeuren en meningen rond hybride werken in jouw team botsen en je het gesprek wil openen. Ideaal om verwachtingen te bespreken!
Kies voor deze oefening wanneer je graag samen met je team een stand van zaken opmaakt over welke afspraken over de manier van werken geapprecieerd worden en welke nog verder gefinetuned kunnen worden. Ideaal om het team empowerment een boost te geven!
Kies voor deze oefening wanneer je afspraken wil maken over wat jullie als team doen wanneer jullie samen op kantoor zijn en welke zaken jullie beter op afstand doen. Ideaal om aan verbinding te werken!
Kies voor deze oefening wanneer je de inhoud en organisatie van julie teammeetings onder handen wil nemen. Ideaal wanneer je merkt dat de ‘fut’ uit de teammeetings is!
In deze oefening breng je het gesprek rond hybride werken op gang aan de hand van casussen.
Voor elk van ons heeft het hybride werken een andere impact op hoe wij ons werk- en privéleven organiseren. Dit betekent dat we ook allemaal andere voorkeuren hebben over wanneer we naar kantoor komen én wat we daar doen. Dit verschil in voorkeuren kan ervoor zorgen dat er spanningen ontstaan. Voordat we effectief afspraken maken over hybride werken, is het belangrijk om die spanningen binnen het team te bespreken. En om dit op een veilige manier te doen, kan je onze hypothetische cases hiervoor gebruiken.
Krijg inzicht in elkaars voorkeuren en maak deze bespreekbaar om nadien de juiste acties te ondernemen om van hybride werken een succes te maken.
In deze oefening breng je samen met je team de ‘drivers’ & ‘inhibitors’ van van de team samenwerking in kaart.
Onze hybride manier van samenwerking is vaak organisch ontstaan met vallen en opstaan. Zowel tijdens als na de pandemie hebben we geëxperimenteerd met deze nieuwe manier van samenwerken. Hieruit zijn al heel wat ‘good practices’ ontstaan die de samenwerking binnen het team een boost geven. Maar door het snelle schakelen, is de kans groot dat er ook minder nuttige gewoonten zijn ontstaan die de verbondenheid en efficiëntie van het team in de weg staan.
In deze oefening staan we stil bij ‘The Good, The bad & The Ugly’. Welke teamgewoontes willen we houden? Welke willen we kwijt? En welke kunnen we nog bijschaven om deze nog beter te maken?
In deze oefening maken we afspraken over wat we doen wanneer we op kantoor zijn en welke activiteiten er beter op afstand georganiseerd kunnen worden.
“Waarom zou ik naar kantoor komen als er verder toch niemand is?” of “Iedereen zit de hele dag in meetings, wat heb je er dan aan?”. Vragen die velen onder ons waarschijnlijk bekend in de oren klinken. Sinds het hybride werken zijn ingang gevonden heeft op de werkvloer wordt de vraag “Wat doen we op kantoor zodat ons team goed functioneert?” extra relevant.
Deze oefening helpt jou en je team om te bepalen welke zaken je samen op kantoor kan doen en welke taken prima vanop afstand kunnen gebeuren.
In deze oefening nemen we de meetinghygiëne van het team onder de loep.
“Onze teammeeting is tijdverlies”, “Er wordt nooit iets beslist!”, “Wie neemt er nu actie?” of “Naar mij wordt er nooit geluisterd tijdens een teammeeting!”. Wanneer deze uitspraken je bekend in de oren klinken, betekent dit dat het tijd is om de synchrone en de a-synchrone afspraken over de meeting hygiëne te (her)bekijken. Een teammeeting moet energie geven aan jezelf en je team.
En dat is exact de bedoeling van deze oefening. Synchrone en a-synchrone teamafspraken maken rond de inhoud en de organisatie van de meetings.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |