LEIDERSCHAP BIJ WERKDRUK EN STRESS

WELKOM IN DE OPLEIDING!

Als leidinggevende wil jij natuurlijk het beste voor jouw team. Je wil dat jouw teamleden met plezier naar het werk komen, hun talenten kunnen ontwikkelen en dat ze hun werk zinvol vinden. Kortom, je wil een positieve impact hebben op de werkbeleving van je medewerkers.

Om die positieve impact te kunnen hebben, is het cruciaal om regelmatig stil te staan om vooruit te gaan. En dit doe je door het gesprek aan te gaan met je medewerkers. Deze gesprekken bieden je de kans om de behoeften, verwachtingen en zorgen van medewerkers te begrijpen en zo kan jij als leidinggevende beter inspelen op individuele behoeften om die werkbeleving te bevorderen.

Om volledig in te zetten op de preventie van burn-out op de werkvloer, krijg je tijdens deze interactieve opleiding inzicht in de oorzaken en gevolgen van werkdruk en leer je meer over de strategieën en technieken om de signalen van werkstress te detecteren en bespreekbaar te maken.

Om deze opleiding zo goed mogelijk af te stemmen op jouw verwachtingen, vragen we je om 5 korte vragen te beantwoorden. Tot binnenkort!

 

IETS OM OVER NA TE DENKEN...

VRAAGGESTUURD LEIDERSCHAP: HET IDEALE RECEPT OM TE FALEN?

“Als er iets is, kom het dan gewoon zeggen.” De intentie van zo’n ‘open door policy’ is goed, maar het effect is helaas nogal contra-productief.

Want je praat dan als leidinggevende enkel met je medewerkers wanneer iets niet (tijdig) lukt.

En meestal gaat het al een tijdje mis vooraleer iemand de moed bijeen raapt om te vertellen dat de werkdruk te hoog is… 🫣

Resultaat: mensen schieten in een kramp en twijfelen aan zichzelf, waardoor ze in het slechtste geval in een vicieuze cirkel terechtkomen.

Wat het dan niét beter maakt, maar vaak wel een natuurlijke reflex is: taken en verantwoordelijkheden overnemen van je medewerker.

Gooi maar in mijn bak!” Opnieuw vanuit goede intenties, maar vaak voelt iemand zich daardoor nóg slechter. ❌ Jouw ingrijpen als leidinggevende voelt dan als een oordeel over iemands kwaliteiten.

Wat je beter wél doet: de werkdruk samen in kaart brengen door in gesprek te gaan over de oorzaken en mogelijke oplossingen. 🤝

Zet mensen terug in de driver’s seat, want het gééft net energie om uitdagende situaties terug onder controle te krijgen. Enkel taken verminderen is dus niet altijd de oplossing voor werkdruk.

Je merkt het al, werkdruk en -stress op de juiste manier managen en bespreken is een delicaat gegeven. Maar laat dit geen reden zijn om deze (toegegeven, soms moeilijke) gesprekken uit de weg te gaan.

We spreken erover in de opleiding! Tot dan.