Als leidinggevende wil jij natuurlijk het beste voor jouw team. Je wil dat jouw teamleden met plezier naar het werk komen, hun talenten kunnen ontwikkelen en dat ze hun werk zinvol vinden. Kortom, je wil een positieve impact hebben op de werkbeleving van je medewerkers.
Om die positieve impact te kunnen hebben, is het cruciaal om regelmatig stil te staan om vooruit te gaan. En dit doe je door het gesprek aan te gaan met je medewerkers. Deze gesprekken bieden je de kans om de behoeften, verwachtingen en zorgen van medewerkers te begrijpen en zo kan jij als leidinggevende beter inspelen op individuele behoeften om die werkbeleving te bevorderen.
In deze toolbox vind je handvaten die jou helpen om op vijf sleutelmomenten even stil te staan om samen beter vooruit te gaan.
Deze toolbox bestaat uit handvaten die je helpen om op 5 sleutelmomenten even stil staat om samen vooruit te gaan tijdens een één-op-één gesprek met een individuele medewerker of je hele team indien er voldoende veiligheid is om hierover te spreken.
Afhankelijk van de werkbeleving van je medewerkers, kan je kiezen voor een andere oefening.
Kies voor deze (team)oefening wanneer je pro-actief het gesprek wil openen rond het nemen van pauzes. Ideaal om te introduceren op een moment dat je voelt dat er op het vlak van werkdruk meer ademruimte is voor het team en zo toch proactief te blijven inspelen op het welzijn van het team.
Kies voor deze oefening wanneer je de werkdruk (in je team) in kaart wil brengen. Ideaal om een open gesprek te hebben over ieders beleving van werkdruk en hoe deze beïnvloed wordt door de wisselwerking werk -en privé.
Kies voor deze (team)oefening wanneer je de stresssignalen van je medewerkers bespreekbaar wil maken. Ideaal om meer inzicht te krijgen in hoe verschillende teamleden met stress omgaan en om te bespreken hoe zij elkaar hierbij kunnen helpen.
Wanneer iemand van je team afwezig is, kan dat een grote impact hebben op de medewerker zelf, het team en op jou. Net daarom is het van cruciaal belang dat hierover gesproken wordt. Om jou te helpen het gesprek met de individuele medewerkers en je team aan te gaan, kan je een leidraad vinden met de belangrijkste do’s & don’ts.
Wanneer iemand na arbeidsongeschiktheid terug aan de slag gaat, is het altijd een beetje zoeken naar de juiste woorden, de juiste aanpak en de juiste balans. Om jou hierbij te helpen, kan je een leidraad vinden met de belangrijkste do’s & don’ts.
Met deze oefening creëer je met het team of met een individuele medewerker een gedeelde taal rond het nemen van pauzes en herstel.
Stilstaan om vooruit te gaan doe je niet alleen op momenten van werkdruk, maar ook proactief door het gesprek aan te gaan over voldoende deconnecteren. Zo zorg je er niet alleen voor dat je aan het einde van de dag nog energie over hebt, maar ook dat je meer energie hebt tijdens de werkdag.
In dit eerste sleutelmoment breng je het gesprek rond het nemen van pauzes op gang aan de hand van de 7 soorten rust. De 7 soorten rust bieden inzicht in hoe je concreet aan de slag kan gaan met verschillende soorten rust voor optimaal herstel en verhoogde productiviteit.
! Deze oefening kan je zowel tijdens een één-op-één gesprek doen als samen met het hele team.
In deze oefening breng je samen met je team of met een individuele medewerker de factoren in kaart die kunnen bijdragen aan werkdruk.
De woorden ‘werk’ en ‘druk’ worden steeds meer in dezelfde zin uitgesproken. Nochtans hoeft werkdruk niet altijd iets negatiefs te zijn. Wanneer er een balans is tussen onze werkeisen- en bronnen kan werkdruk ons net motiveren.
Daarom staan we in deze oefening stil bij de verschillende factoren die een invloed kunnen hebben op werkdruk. Welke bronnen zorgen ervoor dat je met energie aan de slag kan? Welke eisen wegen door? En wat kan je doen om deze in balans te houden?
! Deze oefening kan je zowel tijdens een één-op-één gesprek doen als samen met het hele team.
In deze oefening breng je samen met je team of met een individuele medewerker stresssignalen in kaart.
Als leidinggevende speel je natuurlijk een erg belangrijke rol in het detecteren van stresssignalen bij je medewerkers. En dat klinkt makkelijker dan het is, want bij de ene medewerker uit dit zich anders dan bij de andere.
Werkstress hoeft helemaal niet negatief te zijn, maar wanneer dit te lang blijft aanhouden of te intens is, kan dit omslaan naar ongezonde stress met de nodige gevolgen. Net daarom is het belangrijk om de stresssignalen van jouw medewerkers bespreekbaar te maken. In dit derde sleutelmoment openen we daarom het gesprek over stresssignalen en het kantelpunt tussen belasting en overbelasting.
! Deze oefening kan je zowel tijdens een één-op-één gesprek doen als samen met het hele team.
“Ik had het niet zien aankomen.” en “hoe kan mij dit nu overkomen?”. Zijn vaak gehoorde zinnen van teamleden die uitvallen met burn-out. Dat is niet zo raar, want vaak zijn we ons niet bewust van de signalen die optreden of zichtbaar zijn wanneer we eigenlijk al geruime tijd over onze grenzen aan het gaan zijn.
Jouw ondersteuning in deze periode van afwezigheid is cruciaal. Onderzoek wijst namelijk uit dat de het contact tussen de leidinggevende en het teamlid dat is uitgevallen, een impact heeft op het herstel en de kwaliteit van zijn of haar re-integratie.
Wanneer iemand na arbeidsongeschiktheid terug aan de slag gaat, is het altijd een beetje zoeken naar de juiste woorden, de juiste aanpak en de juiste balans. Werkhervatting is een gedeeld verhaal is waar jij als leidinggevende, samen met de andere sleutelfiguren, een belangrijke rol opneemt.
Ieder teamlid is anders en daarom vraagt elk re-integratieproces een aanpak op maat van jouw medewerker.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |